X
تبلیغات
ابو علی سینا

روش کنترل اضطراب و نگرانی

 
روش کنترل اضطراب و نگرانی

روش کنترل اضطراب و نگرانی

استرس در زندگی روزمره، امری عادی است و گاه می‌‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؛ اما هنگامی که جنبه مرضی پیدا کند و بصورت نگرانی و اضطراب دائم درآید و افکار و اعمال انسان را تحت تأثیر قرار دهد، می‌‌تواند خطرناک باشد.

میزان اضطراب در افراد گوناگون، متفاوت است. ممکن است موقعیتی که برای فردی بسیار نگران کننده است برای دیگری اصلا استرس زا نباشد و بالعکس. مثال بارز این مسأله، سخنرانی در میان جمع است که در برخی افراد نگرانی زیادی ایجاد می‌‌کند، در صورتیکه برای برخی دیگر امری بسیار عادی تلقی می‌‌شود. بنابراین بهترین راه برای غلبه بر استرس پیدا کردن راه حل و تکنیکی متناسب با شخصیت فرد می‌‌باشد.


ادامه مطلب

تابستان و اختلال‌ خلقی‌ فصلی

 
تابستان و اختلال‌ خلقی‌ فصلی

تابستان و اختلال‌ خلقی‌ فصلی

 اختلال‌ خلقی‌ فصلی،‌ تغییر فصلی‌ خلق‌ است که در ماه‌های تابستان بروز کرده و ناشی از عدم تحمل گرما است که هم‌ در بزرگسالان‌ و هم‌ در کودکان‌ بروز کرده‌ و در خانم‌ها شایع‌تر است.‌ علائم اختلال خلقی معمولاً در ماه‌ شهریور که‌ روزها شروع‌ به‌ کوتاه‌ شدن‌ می‌کنند آغاز شده‌، در طی‌ زمستان‌ تا ماه‌ اسفند که‌ روزها دوباره‌ شروع‌ به‌ بلندشدن‌ می‌کنند ادامه‌ پیدا می‌کند و روشنایی‌ نقش‌ مهمی‌ در ایجاد و نیز درمان‌ این‌ اختلال‌ دارد.


ادامه مطلب

چگونه خواب راحتی داشته باشیم؟

چگونه خواب راحتی داشته باشیم؟

اهـمـیت خـواب در انسان بسیار بیـشـتر از آنـست که شما تصور می کنــید. نقش خواب در حفظ سـلامـت جـسم و روان  حیاتی میباشد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیـم نـورون هــا و حــفـظ کـارآمـدی سیسـتــم عـصـبـی، سـامانـدهـی یـادگـیری و حافظه، و رشد کودکان و نوجوانان (۸۰ درصد هورمون رشد حین خواب ترشح میگردد) از نقشهای عمده خواب میباشند.

● اثرات مخرب و نامطلوبی  کمبود خواب بر بدن:

۱- سیستم ایمنی بدن شما ضعیف و نا کارآمد میشود.

۲- ناتوانی در تمرکز کردن. قدرت تمرکز شما با میزان خواب شما ارتباط مستقیم دارد.

۳

ادامه مطلب

اضطراب و کابوس

 
اضطراب و کابوس

اضطراب و کابوس

در اوایل قرن بیستم میلادی، روانشناسان و عصب‌شناسانی مانند زیگموند فروید به درک معنای رؤیا علاقه‌مند شدند. کمی پس از آن کارل یونگ، پدر روانشناسی تحلیلی، این نظریه را بیان کرد که رویاها ، ارتباط مستقیم بین خودآگاه و ناخودآگاه ذهن را نشان می‌دهند. امروزه روانشناسان و کارشناسان بهداشت و سلامتی با تعبیر خواب به صورت رایج، مخالف هستند اما اثر اضطراب را بر رؤیا نفی نمی‌کنند. 

 

اضطراب بر رویا اثر می‌گذارد

با اینکه بیشتر افراد در بعضی از دوره‌های زندگی از کابوس رنج می‌برند، اما مطالعات نشان می‌دهد که 2 تا 8 درصد افراد بزرگسال دچار کابوس‌های شبانه هستند، یعنی بطور مکرر به آن دچار می‌شوند و کل خواب و سلامتی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

اضطراب و افسردگی ممکن است سبب کابوس شوند و یا «اختلال تنش‌زای پس از رویداد» (PTSD) شود. حتی بعضی از داروهای ضدافسردگی نیز ممکن است سبب کابوس شوند. 

 


ادامه مطلب

نعنا؛دوست معده شما



نعنا؛دوست معده شما

نعنا گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... امکان‌پذیر‌است.

«منتول» یکی از مهم‌ترین مواد موثره موجود در نعناست که دارای خاصیت ضدالتهابی قوی است. به همین دلیل نعنا در درمان بیماری‌های التهابی دستگاه تنفسی مانند سینوزیت، آسم، آبریزش بینی و رنیت آلرژیک موثر است.

دمکرده نعنا نیز در کاهش التهاب گلو و حنجره در سرماخوردگی نیز مفید است.

منتول موجود در نعنا باعث می‌شود این گیاه خاصیت ضددردی نیز داشته باشد که به این منظور می‌توان اسانس نعنا را در محل درد مالید که باعث کاهش التهاب و درد‌خواهد شد.

این گیاه یکی از بهترین مواد طبیعی در کمک به درمان انواع مشکلات گوارشی است و شاید بیشترین استفاده از نعنا برای کمک به درمان اختلالات گوارشی باشد.

به بیمارانی که از نفخ شاکی هستند توصیه می‌شود نعنا را به صورت‌های مختلف از جمله تازه و دمکرده استفاده کنند.

همچنین مصرف روزانه حدود 10 سی‌سی عرق نعنا که با آب‌گرم رقیق شده باشد نیز در کاهش نفخ بسیار مفید است. مصرف روزانه دمکرده نعنا بعد از غذا برای درمان انواع مشکلات گوارشی و سوءهاضمه بسیار اثربخش است.

جویدن نعنا پس از غذا نیز ضمن کمک به از بین بردن بوی بد دهان و از بین بردن التهاب لثه به بهداشت دهان و دندان نیز کمک کرده و در هضم بهتر غذا نیز موثر است.

گفته می‌شود جویدن برگ نعنا در از بین بردن سکسکه نیز مفید است. دمکرده نعنا در کاهش انواع دردهای شکمی از جمله دردهای گوارشی، دل پیچه و دردهای قاعدگی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. ماساژ شکم با اسانس نعنا نیز دارای خاصیت کاهنده درد، ‌بویژه در دردهای کولیکی نوزادان است.

به این منظور باید اسانس نعنا را در جهت عقربه‌های ساعت و دور ناف ماساژ داد، این کار تا حد زیادی دردهای کولیکی نوزاد را بهبود می‌بخشد.

همچنین استفاده موضعی نعنا در افزایش طراوات پوست و از بین بردن آکنه‌ها نیز مفید است. به این منظور حدود 10 گرم نعنای تازه، 10 گرم جعفری تازه خرد شده و یک قاشق عسل را در 100 سی‌سی شیر تازه گرم مخلوط کرده و پس از سرد شدن از آن به عنوان یک محلول برای شست‌وشوی پوست صورت استفاده کنید.

نوشیدن دمکرده نعنا ضمن خاصیت آرامبخشی در کاهش چربی و کلسترول خون نیز مفید است.

چای نعنا یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای کاهش حالت تهوع و استفراغ بویژه در دوران حاملگی است.

کسانی که از نفخ و یبوست رنج می‌برند، می‌توانند صبح‌ها دمکرده نعنا، عناب و نبات میل کنند و اثربخش بودن آن را در کاهش مشکل خود تجربه کنند.

در فصل بهار می‌توانید نعنا یا پونه را که دارای خواص مشابه نعناست در دامان طبیعت پیدا کنید و از مصرف آن لذت ببرید.

کسانی که از حساسیت‌های فصلی یا سینوزیت رنج می‌برند نیز می‌توانند از بخور نعنای تازه استفاده کنند که این بخور در باز کردن مجاری تنفسی و کاهش علائم حساسیت مفید است.

 

(دکتر امیرهومن کاظمی - متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی)

به نقل از جام جم سرا